فروشگاه آنلاین بازجست(فایل word)

آموزش سواد مالی به کودکان

آموزش کودکان در مورد پول بسیار ضروری است و مستلزم دانشی است که در زندگی آینده به آن نیاز جدی دارند. در این برهه از زمان که رکود اقتصادی سراسر جهان را در بر گرفته ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به فرزندانمان بیاموزیم با پولی که به دست می آورند چگونه باید رفتار کنند، چگونه آن را به شکل صحیح پس انداز نمایند و دانستنی های مورد نیاز مدیریت مالی و بودجه گذاری را بدانند و در آخر به آنها آموزش دهیم با دانش پولی صحیح، مهیای زندگی در آینده شوند.

۱٫مفهوم پول توجیبی

کودکان می توانند مفهوم اعداد را بدرستی یاد بگیرند. ما می توانیم با آنها در مورد میزان پس انداز برای آینده، نحوهی خرید و از همه مهمتر اهمیت پول تو جیبی و … با توجه به بودجه ی خانواده صحبت کنیم. آنها باید یاد بگیرند که از مقدار پول توجیبی خود، مقداری را پس انداز کنند تا در مواقع احتیاج بتوانند از آن استفاده نمایند و الباقی آن را در موارد مورد نیاز و خیلی ضروری صرف کنند.

یکی دیگر از موارد اهمیت پول توجیبی اینست که به کودکان یاد می دهد پول خود را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنند. همانطور که ما بزرگسالان این کار را انجام می دهیم. بطور مثال، بخشی از آن را به خرید مایحتاج ضروری اختصاص می دهیم، بخش دیگر آن را به تهیه ی خواسته های افراد خانواده صرف می کنیم، همچنین قسمتی را برای پرداخت قبوض مختلف اعم از برق، آب، گاز و … ! بدین صورت کودکان نیز ارزش پول و چگونگی تقسیم کردن آن جهت استفاده برای امور مختلف را آموزش می بینند.

ضمنأ آنها یاد می گیرند برای رسیدن به هر یک از خواسته های خود باید صبور باشند حتی آنها باید این مسئله را نیز فرا بگیرند که گاهی باید از داشتن آنچه خیلی دوست دارند بدلیل گران بودن آن خواسته تا مساعد شدن شرایط خرید آن صرف نظر کنند و هر چیزی را نمی توانند همواره داشته باشند. بطور کلی آموزش سواد مالی برای کودکان دارای اهمیت بالایی است و اگر در همان سنین ابتدایی آموزش ببینند می توانند در آینده افراد موفقی برای خود و جامعه باشند.

۲٫کسب در آمد

وقتی کودکان مسائل مالی را یاد می گیرند این یادگیری موجب بالا رفتن سطح مهارت های پولی شان میشود و انگیزه پیدا می کنند تا سایر راههای کسب درآمد را از همان سنین کودکی، با دقت بیشتری بیازمایند. این آموزش، موقعیت آنها را در سنین بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می دهد. آنها پس از ورود به مرحله ی بزرگسالی نسبت به تأمین معاش خانوده احساس مسئولیت بیشتری می کنند و در نتیجه، به قابلیت آنها افزوده می شود. بنابراین ما می توانیم فرزندانمان را در بحث پیرامون شغل خود شرکت دهیم. ما می توانیم به آنها مواردی از این قیبل مانند انجام نوع کار، مدت زمان صرف انجام آن کار، مبلغ دریافتی تحت عنوان حقوق و نهایتا در آمد بدست آمده صرف چه هزینه هایی در خانواده می شود را در حد نیاز توضیح بدهیم.

۳٫ پاداش

یک پاداش هفتگی می تواند یک ابزار عالی برای کمک به یادگیری مهارت های مدیریت پول کودکان باشد. از آنجاییکه کودکان فرصت کمی برای بدست آوردن پول دارند، یک پاداش پولی، نیاز آنها به پس انداز کردن را ارضا می کند. این مقدار پولی که شما به کودکانتان می دهید بستگی به عوامل مختلف همچون وضعیت مالیتان و اینکه کودکانتان چه مقدار پول را می توانند مدیریت کنند بستگی دارد. جشن تولد بهترین فرصت برای افزایش دادن پاداش ها می باشد.

برخی معتقدند پرداخت پاداش بر اساس انجام کارهای روزمره مشخص بسیار خوب است، چرا که به کودکان اجازه میدهد تا ارتباط بین کار و پرداختی شان را ببینند. برخی دیگر معتقدند به کودکان پولی را به ازای کمک به خانواده پرداخت نمایند و سعی کنند این کار نهادینه شود.

نکته ی مهمی که در ارتباط با پاداش دادن برای انجام کارهای روزمره یا کارهای خانه وجود دارد، پایداری است. اگر پاداش به کارهای روزمره مرتبط نیست از پرداخت خودداری کنید بخاطر اینکه کارها را انجام نخواهند داد. زمان پرداخت پاداش به کودکانتان را تا اتمام انجام کارها به تعویق بیاندازید یا حداقل مقدار کمی از پاداش را برای هر قسمت از کار بپردازید.

۴٫مفهوم پول

اکثر کودکان از همان دوران اولیه زندگی مفهوم پول و مبادله با آن را درک می کنند. آنها در محیط اطراف خود می بینند که سایر افراد برای مایحتاج خود از قبیل غذا، اسباب بازیها، کتابها، لباس ها و پول پرداخت می کنند. بخاطر مشاهده ی مکرر از مبادلات، آنها حتی در سنین بسیار پایین می توانند به خرید وسایل مورد نیاز و کاربرد آنها (وسایل) پی ببرند. در اینجا آنچه که ممکن است کودکان درک نکنند مفهوم دقیق پول و نحوه ی تمام شدن آن است.

کودکان لازم است بدانند انواع پول به اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. در غالب کشورها دو نوع پول رایج می باشد: یک نوع آن، سکه ها که از فلزات ساخته می شوند و دیگری اسکناس ها که از کاغذ ساخته می شوند. برای کودکان بسیار لذت بخش خواهد بود که همه ی انواع سکه ها و اسکناس ها را ببینند چرا که می توانند آنها را در اندازه، شکل، و رنگ مقایسه کنند. یادگیری اسامی و ارزشهای هر یک از سکه و اسکناس می تواند با تمرین انجام گیرد. بسیار خوب خواهد بود که به کودکان با سنین پایین تر بسادگی توضیح داده شود سکه و اسکناس، اسم و ارزش مقداری مخصوص خود را دارد. کودکان بزرگتر می توانند اسم سکه ها و اسکناس ها و ارزشهایشان را یاد بگیرند.

همچنین می توان به کودکان بزرگتر (دبستانی) آموزش داد که سکه ها با اسکناسهای کوچکتر می توانند ارزشی برابر با واحدهای بزرگتر داشته باشند. برای مثال، یک هزار تومانی می تواند به شکل زیر باشد:

الف) ۴۰ تا ۲۵ تومانی       ب) ۲۰ تا ۵۰ تومانی        ج) ۱۰ تا ۱۰۰ تومانی     د) ۱۰۰ تا ۱۰ تومانی

ر) ۵ تا ۲۰۰ تومانی    س) ۲ تا ۵۰۰ تومانی

کودکان آگاهی از ارزش پول ندارند. آنها چیزی از مفهوم عدد یا پول را نمی توانند درک کنند ولی سایر افراد بزرگسال در خانه مانند والدین، برادران یا خواهران بزرگتر می توانند در این زمینه به آنها کمک کنند. ما می توانیم حداقل مفهوم ارزش کاهش ضایعات را به کودکانمان آموزش دهیم. برای مثال، وقتی لیوان شیری به آنها می دهیم و فقط تا نیمه ی آن را می خورند در همین لحظه باید ارزش این نیمه ی باقیمانده را برای آنها توضیح بدهیم. در واقع کودک باید بتواند ارزش هر چیزی را بداند و از آن لذت ببرد. علاوه بر این بتدریج می توان مفهوم مدیریت اقتصادی را برای کودکان تا زیر ۹ سالگی بطور عملی آموزش داد. مثلا اگر چیزی را آن لحظه دوست نداشتند میل کنند، به آنها بگوییم می توانی آن را هنگام گرسنگی بخوری. خانواده هایی که تعریفی از جایگاه اقتصادی دارند، معمولا با آشفتگی و ناهماهنگی کمتری روبرو می شوند. در این نوع خانواده ها هر یک از اعضای بزرگسال هر طور که دوست دارد رفتار نمی کند و پولش را بی جهت صرف امور بیهوده نمی کند. بنابر این الگو، کودک تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث میشود آنها نیز بصورت تدریجی فرا بگیرند.

ضمنا مفاهیم را می توانیم به کودکانمان با زبان خودش آموزش بدهیم. مثلا برای کودکان بالای ۹ سال داشتن قلک و مفهوم ارزش پس انداز کردن پول ضروریست. حال می توانیم ارزش میزان سکه یا اسکناس را برایشان کم کم در قالب بازی در بیاوریم. به آنها بیاموزیم برای مبادله و خرید هر کالایی باید پول پرداخت شود.

۵٫ مسئولیت پول

مسئولیت موفقیت آمیز پول شامل ثبت سوابق هزینه شده است. این امر شامل داشتن مهارت برای دانستن مقدار پول قابل دسترس است، چه مقدار پول صرف شده است و برای نیازهای بعدی چه مقدار از آن باید پس انداز شود. آموزش کودکان در سنین ابتدایی موجب می شود آنها با مفهوم مسئولیت پول از طریق ثبت دقیق سوابق آشنا گردند. این فعالیت ها و برگه های کاری که در اختیار آنها قرار می دهد نشان دهنده ی لزوم پاسخگویی در مورد هزینه و صرفه جویی در هزینه است.

۶٫ پس انداز

پس انداز کردن، در حقیقت کنار گذاشتن مقداری پول برای رسیدن به اهداف مهم در آینده است. همه ی ما مطالبی کم و بیش در مورد اهمیت پس انداز شنیده ایم، اما هرگز بطور واضح برای ما روشن نشده است که چرا باید پس انداز کنیم. همچنین، مطرح کردن این موضوع با فرزندانمان در صورتی که نمی داند چرا باید پس انداز کرده و پولش را خرج نکند، برای او بسیار ناراحت کننده خواهد بود. والدین باید در مورد اهمیت پس انداز به عنوان راهی برای رسیدن به اهداف مهم، با فرزندان خود صحبت کنند. فرزندان به کمک پس انداز میفهمند اگرچه خرج نکردن پول لذتی به همراه ندارد، اما رسیدن به هدفشان به کمک پس انداز بسیار برای آنها جذاب خواهد بود. برای آموزش این مفهوم بایست یک قلک برای کودک بخریم. قلک برای آنها، به منزلهی یک بانک کوچک بحساب می آید. با خرید قلک، آنها در مراحل بعد با بانک و بدنبال آن، حساب پس انداز بانکی آشنا می شوند. آموزش صحیح و کارآمد پس انداز، یکی از قسمت های خوب آموزش مسائل پولی به کودکان است.

بسیاری از بانک ها، حساب پس اندازهایی ویژه برای کودکان طراحی کرده اند و با میزان پس انداز مقداری سود به آنها تعلق می گیرد و این می تواند برای کودکان برانگیزاننده باشد. البته کودکان نمی توانند درک واضحی از سود بانکی داشته باشند که با استفاده از روشهای عینی و من جمله ترسیم نمودارهای شکلی (مثلا نمودارهایی با استفاده از تصاویر سکه ها) می توان این موضوع را برای آنها جذاب ساخت. مشاهده ی رشد حسابشان در طول زمان می تواند هر کودکی را برای پس انداز و هزینه برای موارد عاقلانه تشویق کند.

کودکان در سنین پایین می توانند به ارزش زمانی پول پی ببرند. برای آموزش مفهوم ارزش زمانی پول به کودکان، والدین می توانند برای پس انداز او یک حساب کوتاه مدت درست کنند. پس انداز او را در بانک بگذارند و زمانیکه مقدار پول پس انداز شده بیشتر شد، آنوقت به او بگویند که این پول اضافه از کجا آمده است. بهتر است او بداند این پول اضافه (سود شرکت) امری طبیعی است و جایزه نیست. همچنین یکی از پیش نیازهای موفقیت در هر کاری داشتن اعتماد به نفس است و داشتن حساب بانکی می تواند اعتماد به نفس کودک نسبت به دوستانشان که با مفهوم پول و سپرده گذاری آشنا نیستند را افزایش دهد.

موضوع بانک و حساب پس اندازها را به کودکان معرفی کنید، به آنها توضیح دهید که بانک مکان امنی برای نگهداری پولشان است و اگر حتی پول بانک را بدزدند، و یا بانک ورشکست شود، او پولش را از دست نخواهد داد. بانک کمک می کند تا تمام تغییرات و جزییات حساب بانکی تان را از طریق تلفن یا پست الکترونیکی دنبال کنید. همراه بردن کودکانتان به بانک و دیدن افرادی که در آنجا کار می کنند بسیار مفید است. همچنین یکی از کارمندان بانک می تواند راجع به انواع پس اندازها و حسابها به کودکانتان توضیح دهند. همانطور که کارمند بانک در حال باز کردن حساب برای کودکانتان هست با کمک کارمند بانک فرایند را بطور شفاف به کودکانتان توضیح دهید.

۷٫ بخشش

بخشیدن یک موضوع بسیار مهم است و باید فرزندانمان در سنین پایین این موضوع را یاد بگیرند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه ملاحظه ی دیگران را کرده و با دیگران مهربان باشند. بخشش برای اهداف درست، اعتماد به نفس آنها را نیز بالا برده و احساس حضور در جامعه را به آنها القا می کند. آنها به کمک بخشش پول خود، احساس رضایت درونی کسب می کنند.

یکی از راه کمک به دیگران بخشیدن پول به مؤسسه های خیریه باشد. بهتر است والدین ابتدا مؤسسه های خیریه واقعی را شناسایی کنند چرا که مؤسسه های خیریه بسیاری هستند که به نام کمک به دیگران سرمایه های زیادی را دزدیده اند. پس از شناسایی مؤسسه های خیریه، والدین باید با فرزندان خود مشورت کرده و تصمیم گیری برای انتخاب مؤسسه را به فرزندان خود واگذار کنند .

والدین باید همواره در نظر داشته باشند که نقش آنها هدایت گری و راهنمایی است و فرزندانشان باید تجربه های شیرین و تلخ را خودشان لمس کنند تا بتوانند در آینده شخصیتی مستقل داشته باشند. همچنین، در برخی موارد، کل افراد خانواده مبلغی را برای کمک به دیگران کنار می گذارند. بهتر است که در این گونه تصمیم گیری ها نیز فرزندان دخالت داده شده و با آنها مشورت شود.

۸٫ تفاوت بین نیاز و خواستن

نتیجه ی مطالعات بسیاری نشان داده است آموزش دادن تفاوت بین نیاز و خواستن به بچه ها یکی از سخت ترین مفاهیم است. تفاوت بین این دو کلمه بسیار حائز اهمیت است بطوری که داشتن هر دو در گرو پول است اما باید به فرزندانمان بیاموزیم از خواستن چیزهایی که هیچ نیازی به آنها ندارند اجتناب کنند و «نه» بگویند یا خرید آن را به زمان دیگری موکول کنند. این کارها و تمرینات در دوران کودکی به آنها کمک می کند در آینده دقت بیشتری در خریدهای خود داشته باشند و پول خود را بابت هزینه های بیهوده هدر ندهند.

کودکان باید تفاوت ارزشی بین کالاها را درک کنند. آنها باید بدانند کدام کالا نسبت به سایر کالا ضروری تر است. بطور مثال، کودکان را مرتب همراه خودمان به فروشگاه های مواد غذایی ببریم و از آن طرف کمتر آنها را با مراکز خرید لباس مواجهه کنیم. به اینصورت آنها یاد می گیرند مواد غذایی نسبت به خرید لباس اهمیت بیشتری دارد و بقیه کالاهای غیر ضروری را می توان رسیدگی و با توجه به خواسته ها اولویت بندی کرد. بعبارتی دیگر، بین نیازها و خواسته ها تفکیک قائل شویم. مثلا داشتن اسباب بازی یک خواسته بحساب می آید نه یک نیاز. بنابراین برای رسیدن به خواسته ها باید صبر کرد.

۹٫خر ید کردن

خرید، یکی از مفاهیمی است که کودکان آن را کم کم یاد می گیرند. والدین می توانند مقداری پول برای خرید کالایی که ارزش آن کمتر از مقدار پول داده شده است را به آنها بدهند و بگویند باقیماندهی آن را بیاورند. مثلا می توانند به آنها بگویند این ۲۰۰۰ تومان پول است و قیمت یک بطری شیر ۱۵۰۰ تومان می باشد بنابراین بعد از خرید ۵۰۰ تومان اضافه می آورید و آن را باید از فروشنده دریافت کنید. این نوع آموزشها که بصورت عملی است باعث می شود کودکان کم کم به ارزش پول پی ببرند. در مثالی دیگر، به آنها ۳۰۰۰ تومان پول می دهیم و می گوییم یک عدد ماست ۵۰۰۰ تومان است ولی برای خرید آن به ۲۰۰۰ تومان دیگر نیاز دارید بعبارتی قیمت ماست از مقدار پول شما بیشتر است. در این دو مثال، آنها مفهوم بیشتری و کمتری را نیز درک می کنند. ضمنا مفهوم اعداد را بدون اینکه حتی بتوانند بنویسند بتدریج فرا می گیرند و کمیت را متوجه میشوند. بدین ترتیب کودکان ما بصورت غیرمستقیم با مفاهیم جمع و تفریق آشنا می شوند.

۱۰٫ اعتبار

مفهوم اعتبار در حالیکه ممکن است برای کودکان ثقیل باشد، شما می توانید به کودکانتان توضیح دهید که افراد می توانند بدون داشتن اسکناس و سکه چیزهایی بخرند. افراد همچنین می توانند از کارت های اعتباری و چکها برای خرید لوازم و خدمات مختلف استفاده کنند. بسیار مهم است کودکان بفهمند که کارت های اعتباری و چکها بدون پشتوانه، پولی نیستند و ارزشمندی آنها مستلزم آن است که افراد دارای پشتوانهی پولی باشند و برای آن نیز باید کار کنند.

۱۱٫ قرض

کودکان می توانند مفهوم قرض را بمانند سایر مفاهیم پیشین بتدریج فرا بگیرند. والدین می توانند از کودک پول قرض گرفته و برای پرداخت آن یک زمان مشخص کنند، این زمان را در یک دفترچه یادداشت کرده و درست سرموقع قرض را برگردانند. در این صورت کودک با مفاهیم قرض و امانت داری آشنا می شود. همچنین برای تأثیر بیشتر والدین میتوانند در جلوی فرزندان به همدیگر قرض داده و زمانی را برای برگرداندن آن تعیین کنند و برگشت پول را هم در جلوی کودکان انجام دهند تا او بفهمد که هر قرض دادنی برگشتی نیز دارد.

۱۲٫ بدهی

کودکان این قابلیت را دارند که مفهوم بدهی را در کنار مؤلفهى قرض درک کنند. والدین می توانند با بدهکار کردن کودکان این تجربه را به آنها یاد دهند. برای اینکار می توانند به او پول قرض بدهند و از او بپرسند که چه زمانی می تواند قرض را پس بدهد. باتوجه به اینکه تا اینجا کودک با دو مفهوم پس انداز و قرض آشنا شده است حالا می تواند از پس اندازش برای پرداخت بدهی اش در زمان مشخص شده استفاده کند.

۱۳٫ سبک و سنگین کردن فرصتها

باید به کودک آموخت قبل از خرید چیزی همه جوانب را بسنجد که آیا می تواند با آن پول خرید بهتری داشته باشد یا خیر. در واقع آموختن این مهارت کار آسانی نیست و نیاز به ممارست دارد. ما باید بجای آموختن بله و خیر به فرزندانمان، به آنها بیاموزیم همیشه بهترین تصمیم را بگیرند و این یکی دیگر از نکاتی است که باید از سنین کم به بچه ها یاد داده شود. کماکان نمی توان از یک کودک در سن پایین انتظار زیادی داشت اما با آموزش درست و بجا از سوی والدین دلسوز میتوان به آنها آموخت چگونه مدیریت صحیح و درستی بر روی پول ها و نحوهی پس انداز خود داشته باشند. بطور حتم با این روش به آنها کمک می کنیم در آینده تصمیمات بهتری در امور مالی خود داشته باشند.

۱۴٫ سرمایه گذاری

یکی از اهداف مهم آموزش مسائل پولی به کودکان، چگونگی پایه های سرمایه گذاری پول برای زندگی آینده ی خود است. سرمایه گذاری نوعی استفاده از پول با هدف کسب ثروت بیشتر است. سرمایه گذاری، بمنظور داشتن یک درآمد مطمئن برای استقلال مالی امری ضروری است.

والدین، مربیان و سایر افرادی که با کودکان در ارتباط هستند می توانند با کار، بازی و تمرین مفهوم سرمایه گذاری را با کودکان روبرو کنند چرا که کودکان می توانند این مهارت را بخوبی و بصورت کاربردی یاد بگیرند تا در زندگی خود بتوانند موفق بشوند. آنها می توانند بر روی آنچه که مالکش هستند سرمایه گذاری کنند یا در سرمایه گذاری های دیگران سهیم شوند ولی در هر صورت آن چیزی که اهمیت دارد اینست که آنها از این حرکت در آینده، اندوخته ای کسب کنند یا بعبارتی دیگر از نتیجه ی این عمل، سودی بدست آورند.

فرزندان شما به کمک سرمایه گذاری می فهمند که نباید تنها به درآمد حاصل از کار اکتفا کرد. والدین باید برای فرزندانشان توضیح دهند که هر چه سن آنها افزایش می یابد مخارج آنها نیز بیشتر می شود، در حالیکه درآمد حاصل از کار به مقدار کافی افزایش نخواهد یافت. پائول ساموئل سا اقتصاددان معروف آمریکایی می گوید: «سرمایه گذاری شبیه مشاهده کردن رشد آهسته ی چمن یا خشک شدن رنگ روی دیوار است. اگر به دنبال هیجان های زودگذر هستید بهتر است به شهر بازی بروید.»

اهداف تعیین شده برای سرمایه گذاری باید دارای ۵ ویژگی کلیدی باشند. اهداف مورد نظر باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل انجام، واقع گرایانه و با زمان بندی مناسب باشند، در غیر این صورت رسیدن به آن هدف، با سختی بسیاری همراه خواهد بود.

۱۵٫ خرج کردن

خرج کردن پول در واقع استفاده از پول برای تهیه ی کالا و یا خدمات برای زمان حال و زندگی روزمره است. خرج کردن راحت ترین و جذابترین بخش مدیریت پول برای هر فرد است اما همچنان موارد مهمی وجود دارد که باید در مورد خرج کردن پول در نظر بگیریم.

خرج کردن پول شامل تصمیماتی می شود که بر اساس نیازها و خواسته ها تنظیم می گردد. آنچه که مهم است این است که فرزندان به کمک راهنمایی و آموزش دریابند که کدام یک از خریدهایشان «نیاز» بوده و کدام یک از خریدها «خواسته است تا بتوانند پول خود را راحت تر مدیریت کرده و خرج کنند. به صورت خلاصه:

  • نیازها موارد پایه ای هستند که برای زندگی کردن (زنده ماندن به آنها نیاز است مانند غذا، آب، سرپناه، لباس، حمل و نقل و …!
  • خواسته ها مواردی هستند که داشتن آنها جالب یا جذاب بوده اما مهم نیست و نبود آنها زندگی را مختل نمی کند مانند خرید کنسول بازی، لباس های متنوع و رنگارنگ و..!

بهتر است والدین با مشورت از فرزندان خود برای آنها یک برنامه ی خرید تهیه کنند. در این برنامه نیازها و زمان لازم برای رسیدن به هر نیاز باید نوشته شود. والدین باید در نظر داشته باشند که فرزندانشان در سنین پایین نیازهای کوچکی داشته و برنامه ی زمانی باید کوتاه مدت باشد در غیر این صورت کودک خسته و کسل می شود. زمانیکه نیازها و برنامه ی زمانی تنظیم شد والدین باید به کمک فرزند خود، هزینه ها را با درآمد بررسی کنند تا مطمئن شوند درآمد با مخارج همخوانی دارد. به این کار بودجه بندی نیز می گویند. در بودجه بندی اهداف بلندمدت نیز باید شناسایی شده و برای آنها پس انداز شود. این کار به فرزند شما یاد می دهد که ولخرجی هیچ نتیجه ای جز نرسیدن به اهداف مهم او در بر نخواهد داشت. واضح است که فرزند شما از اینکه پدر یا مادرش برایش چیزی بخرد بسیار خوشحال می شود، با این وجود باید در نظر داشت که خود او هم باید برای خواسته هایش پول خودش را خرج کند (پیرل و همکاران، ۱۹۹۹).

بهتر است کودک در همان سنین پایین نحوهی خرج کردن را یاد گرفته و مقداری پول را هدر بدهد تا اینکه در بزرگسالی پول فراوانی را از دست بدهد. به طور یقین اشتباه کردن فرزند در کودکی، قسمت بزرگی از یادگیری بوده و بهتر است که درس های مهم در سنین پایین داده شود.

نوشته شده توسط سایت بازجست

دیدگاه‌ها (4)

*
*

    دانلود آهنگ محسن ابراهیم زاده مهمان اسفند 24, 1399 پاسخ

    سلام.وبسایت جالبی دارید.واقعا ممنونم

      bj-admin مدیر کل اسفند 28, 1399 پاسخ

      ممنونم

    Taylor مهمان مرداد 20, 1400 پاسخ

    It is appropriate time to make a few plans for the longer term and it is time to be happy.

    I've learn this put up and if I may I desire to counsel you few attention-grabbing things or suggestions.
    Perhaps you could write subsequent articles relating to this article.
    I wish to learn even more issues approximately it!

      bj-admin مدیر کل مهر 2, 1400 پاسخ

      In what areas can you help?